walls in triplych*
als het woord muur valt, denken we onvermijdelijk aan het groot schandaal dat de berlijnse muur decennia lang is geweest. het zou het land dat erachter is ontstaan zogezegd beschermen tegen fascistische en kapitalistische invloeden van aan de overkant. in werkelijkheid werd het niet meer of minder dan een gevangenismuur waar tientallen slachtoffers zijn gevallen in hun zucht naar vrijheid.
muren zijn de geliefkoosde ondergrond voor zowel echte als zelfverklaarde kunstenaars. ze brengen er bij voorkeur met spuitbussen hun immer weerkerende voorstellingen op aan. op bepaalde muren, en dat bij voorkeur op plaatsen waaraan gebeurtenissen zijn verbonden, vertellen ze hun verhaal.
zelf hebben muren mij geïnspireerd om foto’s in drieluik te maken. het idee was er echter sneller dan het resultaat. niet alleen de zoektocht naar muren heeft mij getriggerd, ook de uitwerking al heeft dit meer ‘arbeid’ gekost dan ik had verwacht. ‘arbeid’ tussen haakjes, want wanneer je bezig bent met dingen die je graag doet, vervalt het woord arbeid in het niets. de zoektocht naar beelden voor deze reeks is even boeiend geweest als het maken van de beelden zelf.
soms bij een toevallige ontdekking zoals in kortrijk of in berlaar. of de herinnering die was blijven hangen na een bezoek aan doel – het verlaten dorp. het waren steeds beelden die op mijn netvlies waren blijven kleven en die mij een totaal ander verhaal vertelden dan dat van de berlijnse muur. ook deze muren hadden waarschijnlijk een geschiedenis en dienden ook om een afscheiding te vormen met de rest van de wereld, maar deze afscheiding was en is van een geheel andere orde, veel idyllischer veel poëtischer. walls in triplych brengt voor mij de schoonheid van het verhaal van vroeger, in episodes, in drie delen.
* muren in triptiek
wat is een kamer met een verzameling van schilderijen
anders dan een muur bedekt met gedachten.
brits kunstschilder sir joshua reynolds
1723 ~ 1792